תנ"ך על הפרק - תהילים קח - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קח

675 / 929
היום

הפרק

שִׁ֖יר מִזְמ֣וֹר לְדָוִֽד׃נָכ֣וֹן לִבִּ֣י אֱלֹהִ֑ים אָשִׁ֥ירָה וַ֝אֲזַמְּרָ֗ה אַף־כְּבוֹדִֽי׃ע֭וּרָֽה הַנֵּ֥בֶל וְכִנּ֗וֹר אָעִ֥ירָה שָּֽׁחַר׃אוֹדְךָ֖ בָעַמִּ֥ים ׀ יְהוָ֑ה וַ֝אֲזַמֶּרְךָ֗ בַּל־אֻמִּֽים׃כִּֽי־גָד֣וֹל מֵֽעַל־שָׁמַ֣יִם חַסְדֶּ֑ךָ וְֽעַד־שְׁחָקִ֥ים אֲמִתֶּֽךָ׃ר֣וּמָה עַל־שָׁמַ֣יִם אֱלֹהִ֑ים וְעַ֖ל כָּל־הָאָ֣רֶץ כְּבוֹדֶֽךָ׃לְ֭מַעַן יֵחָלְצ֣וּן יְדִידֶ֑יךָ הוֹשִׁ֖יעָה יְמִֽינְךָ֣ וַעֲנֵֽנִי׃אֱלֹהִ֤ים ׀ דִּבֶּ֥ר בְּקָדְשׁ֗וֹ אֶעְלֹ֥זָה אֲחַלְּקָ֥ה שְׁכֶ֑ם וְעֵ֖מֶק סֻכּ֣וֹת אֲמַדֵּֽד׃לִ֤י גִלְעָ֨ד ׀ לִ֤י מְנַשֶּׁ֗ה וְ֭אֶפְרַיִם מָע֣וֹז רֹאשִׁ֑י יְ֝הוּדָ֗ה מְחֹקְקִֽי׃מוֹאָ֤ב ׀ סִ֬יר רַחְצִ֗י עַל־אֱ֭דוֹם אַשְׁלִ֣יךְ נַעֲלִ֑י עֲלֵֽי־פְ֝לֶ֗שֶׁת אֶתְרוֹעָֽע׃מִ֣י יֹ֭בִלֵנִי עִ֣יר מִבְצָ֑ר מִ֖י נָחַ֣נִי עַד־אֱדֽוֹם׃הֲלֹֽא־אֱלֹהִ֥ים זְנַחְתָּ֑נוּ וְֽלֹא־תֵצֵ֥א אֱ֝לֹהִ֗ים בְּצִבְאֹתֵֽינוּ׃הָֽבָה־לָּ֣נוּ עֶזְרָ֣ת מִצָּ֑ר וְ֝שָׁ֗וְא תְּשׁוּעַ֥ת אָדָֽם׃בֵּֽאלֹהִ֥ים נַעֲשֶׂה־חָ֑יִל וְ֝ה֗וּא יָב֥וּס צָרֵֽינוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

עורה הנבל וכנור. ר"ת גימטריא אף דבקימת חצות מבטל אף ומתבטלות גזרות קשות ורעות אעירה שחר ר"ת אש רמז לתורה אש דת כי אין רנה של תורה אלא בלילה וקימת חצות היא העולה להבין התורה:רומה על שמים אלהים. אפשר דהכונה הגם דבלשון הרע דין הוא שתסלק השכינה. מ"מ בקימת חצות שאני קם תדיר גורם יחוד עליון והשראת שכינה וז"ש ועל כל הארץ כל יסוד הארץ מלכות כבודך שיושפע מל"ב נתיבות חכמה כבוד גימטריא לב. למען יחלצון ידידיך הושיעה ימינך וענני אפשר שמתפלל על לומדי תורה דזכות תורה יגן עליהם דתורה אגוני מגנא ואצולי מצלא וז"ש למען יחלצון ידידיך הת"ח שתגן עליהם התורה ותחלצם מהיצה"ר הושיעה ימינך שהיא התורה וענני כלומר שילמדו לשמה ואז ודאי ינצלו מיצה"ר ומכל רע. א"נ שמתפלל על הגאולה העתידה ב"ב וזהו למען גימטריא קץ דבגלות זה נגאלים בזכות התורה כמ"ש בז"ח וז"ש למען גימטריא קץ גלה נא קץ ישעך יחלצון ידידיך הושיעה ימינך התורה וענני שיבא משיח מזרעי. אלהים דיבר בקדשו בב"ד של שם על תמר צדקה ממני כמו שפירש בספר ארץ החיים לפי דרכו ע"ש ולפי דרכנו ר"ת צדקה ממני מלכים משיח נביאים יוצאים ר"ת ממני וא"כ מאז הימים גזרת להביא משיח והוא מזרעי ובמקום המשיח הוא אומר אעלזה אחלקה שכם שאחלק א"י לי גלעד ולי מנשה וכו' שכלם יהיו נתקנים דכשתבא הגאולה ב"ב המשיח יברר חלקי השבטים וז"ש אעלזה אחלקה שכם וכו' וכל ישראל ישרים ומתוקנים וז"ש לי גלעד וכו':באלהים נעשה חיל. אפשר דאז יאמר ישראל בכח השכינה שהיא בעילוי ובעזרתה נקיים הרבה מצות וז"ש באלהים בעזר אלהים היא השכינה נעשה חיל תורה ומצות ומהם יהיו מלאכים ויהיה חיל. והוא יבוס צרינו. אפשר מכח הו"א דשמו וכסאו שלם ה"ו מהשם וא' מכסא בזה יבוס צרינו והיתה לה' המלוכה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך